Censorship of my work

Back to the Middle Age

In July 2017, my first solo exhibition Undercover in my hometown Nazareth was supposed to take place. Before sending my works, both the curator and the director of the gallery reviewed and agreed on the art works.

The vast majority of my work express criticism of political-religious abuse. Because of this, the Undercover exhibition was criticized and rejected by the religious institutions of Nazareth. Days before the inauguration, I decided with the curator to withdraw a work from the “trilogy” The Treachery of symbols due to the pressure received by various Muslim groups. A day before the inauguration, the committee of the Greek Orthodox Church who got involved (because the gallery belongs to them) forced on us to withdraw many of my works, a situation that at first I accepted, in order to continue with the exhibition. However, soon after, the committee or the church insisted that the works should be revised again (from people who have no idea or experience in art!). Given the pressure received and the censorship exerted against freedom of expression, I decided to suspend the exhibition and asked for compensation. The (shocking) response of the committee to my request was that they never invited me to exhibit and my request was denied. I filed a lawsuit against the committee of the Greek Orthodox Church of Nazareth. It took us over a year to get into a reasonable agreement and close the case.

On the supposed opening day, I organized a demonstration against the freedom of artistic expression outside the gallery where many people came to support, as well as journalist from local press.

After a few weeks from this event, on August 23, 2017 I managed to have my solo exhibition with all the works in the gallery of the Arab-Jewish Theatre in Jaffa. Nowadays the Israeli government threatens to close it due to its socio-political views. Unfortunately, in this exhibition, five of my paintings from the serie The Sovereign, were stolen.

La censura de mi trabajo

En julio de 2017, podría haber tenido lugar la exposición individual Undercover en Nazaret, en la que hubieran sido expuestas muchas de mis obras.

Estas obras fueros revisadas por correo electrónico tanto por el comisario como por la di­rectora de la galería, cuyo edificio pertenece a la Iglesia Ortodoxa Griega de Nazaret.

La gran mayoría de las obras ex­presan crítica hacia el abuso político-religioso. Debido a esto, la exposición Undercover fue rechazada por parte de las instituciones religiosas de Nazaret. Días antes de la inauguración, decidí junto al comisario retirar una obra de la “trilogía” La traición de los símbolos por la presión recibida por varios grupos musulmanes. El día antes de la inauguración, el comité de la Iglesia Ortodoxa Griega decidió retirar (un acto forzado) la mayoría de las obras, situación que al principio acepté, sin remedio, con el fin de continuar con la exposición, sin embargo, poco después, el comité volvió a poner trabas con una llamada en la que solicitaban la revisión (¡de nuevo!) de resto del material expuesto (¡de personas que no tienen idea o experiencia con el arte!) dada la presión recibida y la censura ejercida contra la libertad de expresión, decidí sus­pender la exposición y solicité la devolución del capital invertido en la misma. La (chocante) respuesta del comité a mi petición fue negar la invitación que me había hecho para organizar la exposición. Ante tal situación realicé una denuncia contra la comité de la iglesia.

El supuesto día de inauguración realice una manifestación abierta contra la libertad de ex­presión artística fuera de la galería.

Después de algunas semanas, el 23 de agosto, 2017 conseguí tener una exposición con todas las obras en la galería del Teatro Árabe-Judío en Jaffa que hoy en día el gobierno israelí (el Ministerio de Cultura) amenaza con cerrarlo y ataca siempre la liber­tad de expresión artística de este lugar. En esta exposición me han robado cinco cuadros de la seria del soberano